رونمایی PMIS

رونمایی PMIS

آغاز به کار و رونمایی رسمی از سامانه اطلاعات مدیریت پروژه P.M.I.S

مراسم رونمایی رسمی از سامانه اطلاعات مدیریت پروژه P.M.I.S با حضور جمعی از مسئولان شهری و استانی و مدیران ارشد شهرداری و شورای شهر شیراز برگزار گردید.
سامانه اطلاعات مدیریت پروژه که ترجمه عبارت Project Managment Information System بوده و اختصاراً P.M.I.S نوشته می شود، یک چهارچوب منسجم از اطلاعات مورد نیاز جهت اجرای موفقیت آمیز پروژه ها می باشد. در استاندارد مدیریت پروژه، PMIS به عنوان یک سیستم اطلاعاتی تعریف می شود که از ابزارها و روش هائی جهت جمع آوری، ترکیب و انتشار اطلاعات پروژه استفاده کرده و به عنوان زیر مجموعه ای ازسیستم اطلاعات مدیریت (MIS) که موضوعی بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر از سیستم اطلاعات مدیریت پروژه است، فعالیت می کند.

ضرورت استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت پروژه :
  1. پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مدیران
  2. جامع نگری در گردش اطلاعات
  3. در اختیار داشتن اطلاعات مورد نیاز سازمان مدیریت پروژه در زمان، کیفیت و شکل مناسب در سطوح مختلف مدیریتی
  4. به حداقل رساندن عوارض ناشی از عدم شفافیت و گردش نادرست اطلاعات
هدف اصلی استقرار این سامانه در شهرداری شیراز:
  • ایجاد و برقراری یک سیستم جامع ارائه گزارش های سلسله مراتبی
  • یکپارچه­ سازی و استانداردسازی ساختار اطلاعاتی پروژه­ها
  • مدیریت یکپارچه و سیستمی پروژه ها
  • آگاه کردن مدیران از وضعیت عملکرد فیزیکی، زمانی و ریالی پروژه‌های مصوب در سطوح مختلف سازمانی
  • حذف وابستگی اطلاعات پروژه ها به افراد
  • مدیریت تعریف و تخصیص بودجه
  • مدیریت تامین و تخصیص صحیح منابع در سطوح مختلف عملیاتی و اجرایی
     
 
اجزای اصلی سامانه اطلاعات مدیریت پروژه:
بخش اصلی و عمده درخواست شهرداری شیراز جهت استقرار سامانه اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) و بر اساس دیدگاه مدیریت همه جانبه و جامع پروژه های عمرانی (بعنوان فاز اول استقرار این سامانه)، در 11 گروه به شرح زیر تنظیم شده است :
  1. مدیریت آنالیزقیمت، متره، برآورد، صورت وضعیت و مباحث فهرست بهایی و ارتباط با سیستم مالی: بررسی موارد فنیِ پروژه، تهیه متره و ریال پروژه ها و مدیریت تهیه و تنظیم صورت وضعیت و رسیدگی به آن و در نهایت ارسال به سیستم مالی جهت پرداخت
  2. تهیه، تنظیم ، بروز رسانی و اصلاح برنامه زمانبندی: مواردی در خصوص تهیه و تنظیم برنامه زمانبندی و کنترل زمانبندی پروژه ها، مدیریت تغییرات و تاخیرات
  3. آرشیو اسناد و مدارک: مواردی در خصوص بایگانی کلیه اسناد و مدارک، جستجو در اسناد مرتبط با پروژه ها با موضوعات مختلف
  4. امور قراردادها: مدیریت تمامی موارد مرتبط با یک قرارداد از لحظه تهیه برآورد ، انعقاد و تا پایان آن
  5. خروجی، نمودارها و گزارشات: ارائه انواع خروجی ها و امکانات مورد نیاز جهت تهیه گزارش ها بنا به نیاز کاربر
  6. داشبورد مدیریتی: مهیا بودن قابلیت های داشبوردهای مدیریتی (مثل انواع نمودارها، جداول، گیج ها) و وجود آیتم­ها و ویجت­های مختلف و تجمیع آیتم­های اصلی گزارشات بنا به نیاز مدیران در سطوح مختلف
  7. مدیریت تامین و تخصیص منابع: مدیریت هرچه بهتر منابع. مواردی از قبیل مدیریت مواد و مصالح، نیروی انسانی، ماشین آلات در سطوح مختلف و لایه­ های سازمانی
  8. مدیریت استعلام ها: مدیریت برگزاری استعلام ها ی مختلف و مدیریت ادامه فرآیند تا تنظیم قرارداد بنا به قوانین و دستورالعمل های موجود در شهرداری
  9. مدیریت کارگاه: بررسی تمامی موارد مرتبط با اجرای پروژه ها در کارگاه : مثل مدیریت مواد و مصالح، ماشین آلات، مسائل اجرایی، زمانبندی و ...
  10. مدیریت اطلاعات جغرافیایی (GIS): تمامی موارد مرتبط با مکان مرجع کردن اطلاعات و ثبت اطلاعات در بستر نقشه و امکان گزارش گیری از لایه های مختلف اطلاعاتی با توجه به ارتباط این ماژول با دیگر ماژول ها
  11. مدیریت برنامه و بودجه: مواردی در خصوص چگونگیِ تنظیم و پایش برنامه های میان مدت (برنامه پنج ساله) و کوتاه مدت شهرداری (بودجه سالیانه) و مدیریت آنها